X
تبلیغات
اخبار لرستان - اخبار آموزش و پرورش لرستان

اخبار لرستان

محمد نیکبخت مدیر آموزش و پرورش دورود شد

در این مراسم ابتدا خانم معصومه حیدری به تشریح دستاوردها و بیلان کاری خود ردر چهار سال گذشته پرداخت و گفت: آموزش و پرورش دورود در این چهارسال در تمام شاخصها رشد نموده است و در هیچ شاخصی افت ننموده ایم. خانم حیدری ویژگی بارز چهار سال مدیریت خود را آرامش و اعتدال و استفاده از تمام سلایق و گرایشها و شایسته سالاری دانست.

پس آقای محمد نیکبخت مدیر جدید آموزش و پرورش که نایب رئیس شورای شهر دورود هم هست، در سخنرانی خود به نکاتی پیرامون مقام و منزلت معلم و آموزش و پرورش پرداخت. وی به طور ضمنی به فرهنگیان قول داد که پیگیر راه اندازی خانه معلم و درمانگاه فرهنگیان باشد. همچنین آقای عزت الله دهقان نماینده مردم دورود و ازنا سخنرانی....متن کامل

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  87/04/15ساعت   توسط   | 

زنان باید خود را برای ورود به عرصه مدیریت باور کنند

مصاحبه اختصاصی لرنا با خانم معصومه حیدری مدیر آموزش و پرورش دورود و بلندپایه ترین مدیر زن استان لرستان

تجربه حضور زنان در عرصه مديريت در ايران و بخصوص لرستان سابقه زيادي ندارد و از اين منظر بايد خانم معصومه حيدري مدير آموزش و پرورش دورود را از معدود زنان پيش کسوت لرستاني دانست که پا به عرصه مديريت و سياست گذاشته اند. او مدت چهار سال است که مديريت مهمترين اداره شهرستان دورود با قريب به سه هزار پرسنل اداري و آموزشي را بر عهده دارد. حدود چهار سال قبل در اولين روزهاي مديريت خانم حيدري با ايشان مصاحبه اي نمودم که در نشریه «پيک فرهنگ» نشريه داخلي آموزش و پرورش دورود چاپ شد. اينک پس از چهار سال به دفتر ايشان در طبقه دوم ساختمان آموزش و پرورش دورود مي روم و از تجربه حضور يک زن در پشت ميز رياست اداره آموزش و پرورش جويا مي شوم.

 

 با تشکر از حضور شما در اين مصاحبه. لطفا خودتان را معرفی کنید.

معصومه حیدری هستم در سال  1344 در خانواده ای فرهنگی در  شهرستان دورود متولد شدم. دو سال را بصورت جهشی خواندم یک سال در مقطع ابتدایی و یک سال هم در مقطع دبیرستان(سال سوم دبیرستان) در شانزده سالگی دیپلم گرفتم. چون آن روزها مصادف با انقلاب فرهنگی بود و دانشگاهها تعطیل بودند در تربیت معلم ادامه تحصیل دادم (که این را لطف خدا می دانم)  در 18 سالگی فوق دیپلم زبان انگلیسی گرفتم و در شهرستان ازنا مشغول به تدریس شدم. همان روزها در کنکور سراسری شرکت کردم و با رتبه 200 کشوری در چندین دانشگاه مثل تهران و اصفهان پذیرفته شدم اما به علت نیاز مبرم به دبیر تخصصی زبان انگلیسی در ازنا با ادامه تحصیل من موافقت نشد. چند سال بعد با رتبه اول مرکز ضمن خدمت آیت الله کمالوند خرم آباد در رشته مشاوره مدرک لیسانس گرفتم. مدت 15 سال زبان انگلیسی تدریس کردم. همچنین مدت 11 سال هم در کارهای مدیریتی مشغول به خدمت هستم. سه بار به عنوان مدیر برتر مقطع راهنمایی استان لرستان معرفی شده ام. سال گذشته نیز در اجلاس روئسای آموزش و پرورش سراسر کشور در بین 700 مدیر به عنوان مدیر با تجربه برتر از طرف وزارتخانه شناخته شدم.

 

بعنوان اولين مدیر زن لرستاني که در چنان جایگاهی قرار گرفته اید، بفرماييد آِيا مديريت براي زنان کار مشکلي است؟ بعضي ها مديريت را کاري صرفا مردانه مي دانند. شما چه مي گوييد.؟

اینکه کسی مدیریت را کاری صرفا زنانه بداند نگرشی غلط است. واقعیت این است که در برخی مشاغل خانمها موفقترند و در برخی دیگر آقایان. اما در تعلیم و تربیت به نظر من خانمها بخاطر ویژگیهای فطری که دارند  موفق هستند. ما کار تربیت بچه ها را بیشتر به مادران مرتبط می دانیم. اگر مقایسه ای بین مدارس دخترانه و پسرانه بکنیم می بینیم تفاوت بین مدارس دخترانه و پسرانه وجود دارد در باب پذیرش در کنکور سراسری هم همین طور. از طرف دیگر 50 درصد از شاغلین آموزش و پرورش خانمها هستند و انصاف نیست به خاطر زن بودن آنها را از  کسب مسئولیت و مدیریت محروم کنیم. به نظر من برای کسب مدیریت باید به شایستگی ها توجه کنیم نه به جنسیت.

 

چه موانع و مشکلاتي سر راه زنان براي حضور در عرصه مديريت وجود دارد؟  آيا به نظر شما فرصت کافي يا عادلانه براي حضور زنان در قلمرو مديريت فراهم شده است؟

اولین مشکل سر راه کسب مدیریت زنان عدم خودباوری خودشان است. دومین مانع نگرش منفی برخی از آقایان به این موضوع است البته خوشبختانه این مانع خیلی کم رنگ تر از گذشته شده است مثلا بیشترین مشوقها و حامیان مدیریت بنده آقایان بوده اند نه خانمها. سومین مانع عدم نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه است. مثلا همانطور که می دانید  دختران در کنکور سراسری  موفق تر از  پسران هستند آیا درست است به بهانه زن بودن مانع ورود آنها به عرصه مدیریت شویم. باید نگرش صاحب نظران و مدیران و مسئولان تغییر بکند و فرصت برابر و عادلانه برای حضور خانمها در عرصه مدیریت فراهم شود.  من در همین جا باید از سه مدیر کل سازمان آموزش و پرورش لرستان تشکر کنم: آقایان معصومی ملکشاهی و ماکنعلی که انصافا با من همکاری نمودند.

 

به نظر خودتان بارز ترین ویژگی مدیریت شما در جایگاه رئیس اداره آموزش و پرورش دورود چیست؟

همانطور که در جلسه معارفه گفته ام کوشیده ام جو آموزش و پرورش را از سیاست بازی و باند سالاری پاک نگاهدارم. عملکرد چهار ساله ام مبین این واقعیت است. کوشیده ام از تمام گرایش ها و سلایق استفاده کنم. ویژگی بارز این چهارسال آرامش و  امنیت در آموزش و پرورش است که اولین شرط موفقیت کارهای فرهنگی و تربیتی و آموزشی همین احساس امنیت و تکریم مقام معلم و دانش آموز و اولیا است. اگر موفقیتی هم نصیب ما شده است از همین بابت بوده است که به حاشیه نرفته ایم و نیرو وقتمان را صرف کار اصلی مان کرده ایم.

 

بطور خلاصه بفرمایید در اين چهار سال مديريت چه کرديد؟

به لطف خدا و با همکاری بیدریغ همه کارکنان آموزشی و اداری ما در همه شاخصها رشد کرده ایم و در هیچ شاخصی افت ننموده ایم. با برنامه ریزی در راستای برنامه توسعه پنج ساله چهارم و هدایت تحصیلی دانش آموزان در این راستا بطور جدی به بحث جبران عقب افتادگی تحصیلی و افت تحصیلی دانش آموزان پرداختیم. اولویت دیگر ما رسیدگی به مدارس حاشیه ای بود. سه سال متوالی رتبه اول شورای آموزش و پرورش استان لرستان را کسب نمودیم.

 در بحث اعطای وام به همکاران رتبه اول را در استان کسب نمودیم. مبلغ یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان وام به همکاران پرداختیم. در بحث عمرانی ساخت و ساز مدارس بیش از پنجاه مدرسه را داریم که در طول دوران آموزش و پرورش این منطقه بی سابقه است. افت تحصیلی که شاید مهمترین دغدغه آموزش و پرورش است در سال گذشته با همکاری فرهنگیان پر تلاش توانستیم موفقیتهای بزرگی کسب کنیم. در رشته های زبان انگلیسی و هنر شهرستان دورود در رتبه ممتاز کشوری قرار دارد. گروههای مشاوره و فن آوری ما هم رتبه های ممتاز کسب نموده ایم. در بیشتر رشته های تحصیلی بالاتر از نرم استانی قرار داریم.

 در المپیادها و جشنواره های دانش آموزی هم موفقیتهای درخشانی کسب نمودیم مثلا دانش آموز رسول پیره رتبه دوم جشنواره خوارزمی را کسب نمود و چندین دانشگاه اروپایی و ایرانی از او برای بورسیه دعوت نمودند که افتخار بزرگی برای استان لرستان بود. قبل از مدیریت بنده فقط 2 مدرسه دارای سند بودند ولی خوشبختانه هم اکنون قریب به هفتاد مدرسه تحصیل سند نموده اند. در زمینه حمایت حقوقی از همکاران هم شهرستان برتر شناخته شده ایم. در زمینه میزان باسوادی هم رتبه دوم استانی را کسب کردیم.

 

براي آينده چه برنامه اي داريد؟ فکر می کنید ضروری ترین تغییراتی که باید در آموزش و پرورش انجام شود چه هستند؟

ما همین برنامه ها را در حیطه اختیاراتمان دنبال خواهیم کرد. ما با آموزش و پرورش ایده ال فاصله زیادی داریم اعتبارات ما هم محدود است از طرف دیگر برنامه ها و خلاقیت ها و نوآوریها زیاد. باید به نحو احسن از امکانات محدودمان استفاده کنیم. ما نیروهای نخبه و لایق زیادی در آموزش و پرورش داریم و باید قدر آنها را بدانیم و از آنها بخوبی استفاده کنیم و به آنها میدان بدهیم نه اینکه با تنگ نظری آنها را به حاشیه برانیم. آموزش و پرورش باید محل امنی برای کارهای آموزشی و پرورشی باشد. باید همه همت کنیم که از افراط و تفریط و بپرهیزیم و بجای درگیر شدن به مسائل حاشیه ای به امر مقدس تعلیم و تربیت بپردازیم.

 

به عنوان آخرین سوال رابطه شما با سایتها و وبلاگهای اینترنتی چگونه است. به نظر شما مدیران و مسئولان چه رسالتی در قبال استفاده و رواج اینترنت دارند؟

ما همه مکلفیم در رابطه با دولت الکترونیک گام برداریم. امروزه اینترنت یا IT یک امر تفننی یا تجملی نیست بلکه لازم بطور جدی به آن توجه کنیم.آموزش و پرورش دورود در رابطه با ISP در استان پیشتاز است.

 

نظرتان در باره سایت لرنا چیست؟

هر هفته حداقل یک بار سایت لرنا را میبینم و به نظر من سایت پربار و خوبی است. من فکر می کنم اگر گرایشهای سیاسی در کارهای رسانه ای کمرنگ تر شوند بهتر است.

+ نوشته شده در  87/03/15ساعت   توسط   | 

معوقه يا مطالبه؟

منبع: سیمره

ali-reza.jpgعلي‌رضا آزادبخت: سال‌هاست داستان كشدارِ مطالبات معلمان يكي از مواد اصلي نشست‌هاي خبري صدر تا ذيلِ رؤساي دولت‌ها، وزرا، وكلا، كانديدهاي احتمالي و بالقوه‌ي انواع انتخابات و خبر گرمِ همه‌ي رسانه‌هاي ديداري و شنيداري، مكتوب و مجازي شده‌است. سال‌هاست وزراي متعدد و متفاوت و متقارن! آموزش و پرورش به محض رسيدن ميكروفني به حوالي دهان مباركشان شروع به بيرون ريختنِ دُرّ و گوهر از كيسه‌ي بي‌انتهاي مطالبات معلمان مي‌‌نمايند و باز سال‌هاست حفره‌ي عظيم مطالباتِ پايان ناپذيرِ معلمان نه با هزاران بشكه نفت ۸ دلاري و نه ميليون‌ها بشكه‌‌ي۱۱۰ دلاري پر نمي‌شود. حتي همه‌ي اصلاح‌طلبان با جهان توسعه‌يافته‌ي هماهنگِ همراهشان و خيل اصول‌گريان با الطاف آسماني و قواي هم‌رنگ داخلي‌شان نيز نتوانسته‌اند الهه‌ي گرسنه و سيري‌ناپذير مطالبات فرهنگيان را آرام نمايد. به ويژه دولت‌هايي كه به انجام هر كاري ولو به سختي و صعبي انرژي هسته‌اي توانا هستند و به زور هم كه شده‌‌است«مي‌توانند»، نتوانسته‌اند ناتواني‌شان را در اين مصاف نامتوازن معاد و معاش پشت شعار ما مي‌توانيم پنهان دارند. گرداب و گودالِ كِشنده و كُشنده‌اي كه نه تنها وزراي متواليِ با گوش و با هوشِ آموزش و پرورش را كه مديران تك‌لقمه‌اي بسيار دور از آنان را به كام خويش مي‌كشاند و براي رئيس دولت كه خود را معلمي يك‌لا‌قبا مي‌خواند، خط و نشان مي‌كشد. ملت حق دارد بعد از قريب بيست سال از پرداخت مكرر و مجدد و مستمر ّ مطالبات فرهنگيان از چيستي و چوني و چندي آن بپرسد. واقعيت اين است كه دولت‌ها براي پوشش عمل‌كرد ضعيف يا منفي خود در حوزه‌ي آموزش و پرورش به‌ويژه معيشت، رفاه و منزلت اجتماعي معلمان، همواره دو موضوع را با هم درآميخته‌اند و هر جا به تنگنايي افتاده‌اند و در فشاري دروني يا اجتماعي مانده‌اند يكي را به جاي ديگري قالب كرده‌اند: معوقه‌ها و مطالبات؛ الف) معوقه: معوقه، حقوق، دست‌مزد، مزايا و خدماتي است كه هر دستگاه، اجرا و عمل به آن‌ها را براي مستخدمين و كاركنان خود تعهد كرده‌است اما به علل مختلف در زمان مقرر و قانوني موفق به انجام تعهد خود نشده‌است. هر دستگاه بايد بكوشد به محض اتمام موضوع مورد قرارداد با مستخدم به تعهدات خود مانند پرداخت حقوق و دست‌مزد عمل نمايد. سرعت، دقت و زمان‌ پرداخت‌ها و تعهدات ميعار ارزش‌يابي مديران دستگاه‌هاست. به غير از وظيفه‌ي قانوني دستگاه و الزام حقوقي به انجام آن، از نظر آموزه‌هاي ديني تعويق و تأخير در پرداخت دست‌مزد جايز نيست. هرچه معوقه‌هاي يك دستگاه بيش‌تر باشد، آشكارا ضعف سيستم و مديريت آن را نشان مي‌دهد. به همين علت مديران پرداخت معوقه‌هاي كاركنان خود را بدون سر و صدا و اعلام عمومي انجام مي‌دهند. كاري كه به عكس در آموزش و پرورش با سر و صداي فراوان همراه ا‌ست. به هر حال پرداخت معوقه‌ها به هر نحو وظيفه‌ي به تأخير افتاده‌ي مديرانِ دستگاه‌هاست و هيچ‌كس نبايد به خاطر اين قصور در وظيفه به پايكوبي رسانه‌اي و تبليغاتي بپردازد. امري كه در اين سال‌ها سعي شده‌است با تغيير موضوع به حسن و قوت مديريت‌ها جلوه داده‌شود! ب) مطالبات: مطالبات در واقع خواست‌ها، ايده‌‌ال‌ها، آرزو‌ها و انتظاراتي است كه مستخدمين هر دستگاه براي رسيدن به آرمان‌هاي مطلوب مورد نظر، رفاه، آسايش و امنيت از مديران خواستارند و تمام تلاش مديران دستگاه‌ها بايد اجرايي كردن مطالباتِ درست و منطقي كاركنان و رسيدن به حداقل استانداردهاي زندگي باشد. با اين حساب اجراي قانون نظام هماهنگ پرداخت، داشتن بيمه‌ي مناسب و قوي، سيستم كارآمد و به روز، امكانات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري متناسب، فضاهاي آموزشي شايسته، مديران كارآمد و خلاق و… و مهم‌تر از همه ارتقاي شأن و منزلتِ اجتماعي معلمان، مطالباتي است كه سال‌هاست فرهنگيان با شيوه‌هاي مختلف اجراي آن‌ها را خواستارند.

رفاه اجتماعي و داشتن معيشتي درخور شأن معلمان بديهي‌ترين خواسته‌ي فراموش شده و « مطالبه‌ي» به حقي است كه سال‌هاست با امر بي اهميتي چون پرداخت « معوقه‌ها» استحاله شده‌است. به نظر مي‌رسد مديران با به تعويق انداختن حداقل بخشي از حوقوق حقه و قانوني ناشي از انجام كار فرهنگيان سعي كرده‌اند از آن به عنوان اهرمي براي كنترل مطالبات صنفي معلمان استفاده كنند تا هر وقت خواسته‌هاي عمومي معلمان در جهت مطالبات هم‌سو مي‌شود و قدرت و عموميت مي‌گيرد، آن را به پيش مي‌كشند و بازي را به هم مي‌زنند. به اين خاطر موضوع مخلوط كردن يا جايگزيني حقوق معوقه با مطالباتِ منطقي معلمان داستان دنباله‌داري است كه هر وكيل و وزيري خود را راوي، قهرمان، اول شخص، داناي كل و آغازگر و پايان‌بخش آن مي‌خواند. اوضاع معيشتي و اقتصادي معلمان به درجه‌اي رسيده‌است كه مطالبات ارزشمند آنان در غبار فراموشي به امري ناممكن، دست‌نيافتني و رويارويي تبديل شده‌است و همه‌ي هم و غم آنان در رساندن بيمار در سكراتِ مرگِ زندگي، به قوتِ لايموتِ حقوق معوقه است. اين ايده‌آل‌ترين وضعي است كه مي‌توان در يك‌لحظه هزاران نامه‌ي درخواستِ وام‌هاي بلاعوض چند هزارتوماني را به كيسه ريخت و يا در قامتِ نمايندگان مردم در مجلس به وكيل‌الدوله بودن افتخار كرد و در ازدحام جمعيت معلمانِ ستادهاي انتخاباتي دست تكان داد، خنديد و از نردبان وعده‌هاي پيگيري معوقه‌هاي آنان بالا رفت. به هر حال همه‌ي اقداماتي كه در طول سال‌هاي اخير با بوق و كرنا از رسانه‌هاي مختلف بارها تكرار شده‌اند و شاه بيت غزل اقداماتِ هر وزير و وكيل شده‌است، معوقه‌هاست نه مطالبات! معوقه‌هايي كه مي‌بايست طبق قانون در زمان خود و به صورت كلي و نه با تأخير چندساله و با كاهشِ فاحش ارزش ريالي و به شكل قطره‌اي پرداخت گردد.

+ نوشته شده در  87/02/18ساعت   توسط   |